Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2021

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

 

Από τη φετινή χρονιά εισάγονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων τα οποία αναπτύσσονται σε τέσσερις κύκλους:

  • *     Ζω καλύτερα- Ευ ζην
  • *     Φροντίζω το περιβάλλον
  • *     Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη
  • *     Δημιουργώ και καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη  και πρωτοβουλία


     H διδακτική προσέγγιση θα γίνεται μέσω συμμετοχικής και ανακαλυπτικής μάθησης λαμβάνοντας υπόψη το αναπτυξιακό επίπεδο των νηπίων. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων στοχεύουν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητριών/μαθητών ώστε να αισθάνονται και να απολαμβάνουν την ικανότητα να εκφράζονται και να δημιουργούν αλλά και την υπευθυνότητα να διαχειρίζονται τη ζωή τους, να λαμβάνουν αποφάσεις, να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να οικοδομούν ευτυχείς σχέσεις και να επιλύουν προβλήματα της καθημερινότητας και του μέλλοντος τους.

Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων καλλιεργούνται δεξιότητες με τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά να αναστοχάζονται πάνω στις γνώσεις και στάσεις τους, να καλλιεργούν το σεβασμό και την προαγωγή των θεμελιωδών αξιών και ελευθεριών, να βιώνουν συναισθήματα και να απολαμβάνουν την έκφραση και τη δημιουργία μέσα από τις δραστηριότητες που αναπτύσσουν. Σχεδιάζονται έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στην ανάγκη να μετασχηματιστεί το παιδαγωγικό παράδειγμα και το σχολικό κλίμα προς την κατεύθυνση της εργαστηριακής και βιωματικής μάθησης, των συνεργατικών πρακτικών και της απάντησης πραγματικών προβλημάτων της ζωής και του τόπου της σχολικής κοινότητας. Βασικοί στόχοι, λοιπόν, είναι η απόκτηση των βασικών δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα:

Κριτική σκέψη: Η κριτική σκέψη στο νηπιαγωγείο μπορεί να προσδιοριστεί ως η ικανότητα των παιδιών να εγείρουν ερωτήματα, να επεξεργάζονται, να ερμηνεύουν, να αναλύουν πληροφορίες, πηγές, απόψεις, να αξιολογούν και να εξάγουν συμπεράσματα που θα οδηγήσουν στην σκόπιμη επιλογή και λήψη αποφάσεων (Facione, 2011, Φλογαίτη, 2006).

Συνεργασία: Η συνεργασία στην προσχολική εκπαίδευση είναι η ικανότητα των παιδιών να μπορούν να συμμετέχουν σε δραστηριότητες, καθήκοντα και εγχειρήματα για την επίτευξη ενός κοινού στόχου που θέτει η ομάδα, μέσα σε ένα πλαίσιο αμοιβαίου σεβασμού στις διαφορετικές ιδέες, απόψεις και εμπειρίες, συναίνεσης και συμβιβασμού (Συμβούλιο της Ευρώπης, Τόμος 1, 2018, σελ. 53,54).

Επικοινωνία: Η επικοινωνία στο νηπιαγωγείο αφορά την ικανότητα των παιδιών να συνομιλούν με συνομηλίκους και με εκπαιδευτικούς, να εκφράζουν τις ιδέες, τις σκέψεις, τα συναισθήματά τους, προφορικά, γραπτά και μη λεκτικά, σε διαφορετικές συνθήκες, με σκοπό να ενημερώσουν, να πείσουν, να παρακινήσουν, να καθοδηγήσουν, να μοιραστούν προσωπικά βιώματα κ.ά. Ταυτόχρονα σχετίζεται και με την ανάπτυξη της ενεργητικής ακρόασης των παιδιών ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν, να αποκωδικοποιούν και να ερμηνεύουν γνώσεις, αξίες, στάσεις, συμπεριφορές και προθέσεις που προσλαμβάνουν (Clark,2005).

Δημιουργικότητα: Η δημιουργικότητα στην προσχολική εκπαίδευση είναι η ικανότητα των παιδιών να παράγουν νέες, πρωτότυπες και χρήσιμες ιδέες που έχουν νόημα και αξία, συνδεδεμένες με την προσπάθειά τους να εγείρουν ερωτήματα γύρω από ένα πρόβλημα που προσδιορίζουν και να αναζητήσουν γι αυτό καινοτόμες και ωφέλιμες λύσεις (Cremin et.al., 2006, Grainger et.al., 2007). Η δημιουργικότητα για τα παιδιά είναι μια μακρόχρονη, κυκλική διαδικασία μικρών επιτυχιών αλλά και λαθών που εκλαμβάνονται ως ευκαιρία για νέα εξερεύνηση. Κάποιες από τις παραμέτρους που προτείνει το Δίκτυο (Partnership for 21st century learning 2019) για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας είναι: Δυνατότητα α) διατύπωσης ερωτήσεων και αμφισβήτησης αυτών β) συνδέσεων και αναγνώρισης σχέσεων ανάμεσα σε πράγματα γ) διερεύνηση ανοικτών επιλογών και ιδεών με σκοπό τη βελτίωση των δημιουργικών προσπαθειών τους και το μοίρασμα με άλλους δ) κριτικός στοχασμός σε ιδέες, δράσεις και αποτελέσματα με σκοπό τη συνεισφορά μιας ωφέλιμης συμβολής.