Τα πρώτα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που πραγματοποιoύνται στο σχολείο μας, αφορούν τον θεματικό κύκλο "Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ" και έχουν τίτλο: Φέυγοντας από το "Εγώ", βαδίζουμε στο δρόμο του "Εμείς".
Έχουν ως στόχο την ενίσχυση της συνεργασίας και της ομαδικότητας καθώς και την δημιουργία κλίματος αλληλοσεβασμού και αλληλοκατανόησης στην τάξη.
Η προσχολική ηλικία συνδέεται με την διαδικασία κοινωνικοποίησης του παιδιού. Παρά το γεγονός ότι το ενδιαφέρον για τους άλλους αναπτύσσεται νωρίς στο παιδί, η απόκτηση των απαραίτητων δεξιοτήτων για αλληλεπίδραση χρειάζεται χρόνο, καθοδήγηση και εξάσκηση, που επιτυγχάνεται κυρίως μέσω του παιχνιδιού.
Το παιδί με την είσοδό του στην προσχολική εκπαίδευση, αρχίζει να αλληλεπιδρά συστηματικά με τους άλλους. Λόγω του εγωκεντρισμού όμως της ηλικίας του δυσκολεύεται να διακρίνει τις διαθέσεις, τα κίνητρα, και τα συναισθήματα των άλλων. Βαθμιαία αποκτά ικανότητα ενσυναίσθησης, μαθαίνει να επιλύει τις συγκρούσεις και να κάνει συμβιβασμούς έτσι ώστε να μπορεί να συνεργάζεται και να βρίσκει ευχαρίστηση σε κοινές ομαδικές δραστηριότητες. Στόχος του παιδαγωγού είναι να καθοδηγήσει το παιδί σ’ αυτή τη διαδικασία.
Από το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς, προσπαθήσαμε να φέρουμε τα παιδιά κοντά καλλιεργώντας πρώτα την αυτοπεποίθηση του κάθε ενός χωριστά. Μέσα από παιχνίδια γνωριμίας τα παιδιά μίλησαν για τον εαυτό τους και τον παρουσίασαν στους άλλους. Στην συνέχεια καταλάβαμε πως για να συνυπάρχουμε ειρηνικά και δημιουργικά πρέπει στην ομάδα μας να έχουμε κανόνες. Φτιάξαμε έτσι το συμβόλαιο της τάξης με τους κανόνες που πρέπει να τηρούμε.
Για να καταλάβουν τα παιδιά την δύναμη της ομάδας, διερευνήσαμε τις απόψεις και τα βιώματα των νηπίων σχετικά με όσα μπορούν να καταφέρουν μόνα τους και όσα χρειάζονται βοήθεια.
Θέσαμε απλά ερωτήματα για να τα διευκολύνουμε: Μπορείτε να μετακινήσετε ένα τραπέζι; Μπορείτε να φορέσετε το μπουφάν σας; Να δέσετε τα κορδόνια σας; Να σηκώσετε κάποιον ψηλά;
Αφού πειραματιστήκαμε, συνειδητοποίησαν ότι πολλά πράγματα δεν μπορούμε να τα κάνουμε μόνοι μας, αλλά συνεργαζόμαστε με τους άλλους και βρίσκουμε λύσεις.
Διαβάσαμε το βιβλίο του Αντώνη Παπαθεοδούλου "Του σκοινιού τα μανταλάκια" και επεξεργαστήκαμε την ιστορία. Βρήκαμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα μανταλάκια και τους δικούς μας φίλους.
Παίξαμε διασκεδαστικά παιχνίδια συνεργασίας:
και είδαμε ένα βίντεο που δείχνει την δύναμη της ομάδας: